26. syyskuuta 2016

Sauna

Tapeltiin vähän työkavereiden kanssa. Aiheena oli lämpötilat. Niin ne mulle kivenkovaa väitti, että ihminen kuolee sadan asteen lämmössä. Puhuttiin siis saunasta. 

Kerroin, että yleensä meillä on saunassa lämpöä se 80-90 astetta, mut joskus kun joku innostuu voi se pompahtaa sataan, tai vaikka ylikin, mutta siinä vaiheessa mä oon jo poissa pelistä. Siihen britit tokas, että ei muuten varmana puhuta nyt celsius asteista vaan farenheiteista. Tässä kohtaa avauduin tyhmyydestäni ja kerroin, että mä en ees tiiä mikä lämpötila on lämmin jos puhutaan farenheiteista, koska Suomessa ei farenheittejä käytetä. Miks siis kertoisin saunan lämpötilat farenheitteinä?

Tässä kohtaa Jonna soitti ja kerroin sille vähän huvittuneena tästä meidän 'riidasta'. Tämä suomineito aiheesta oikeen kunnolla herneen nenäänsä, (se tais oikeen singahtaa suoraan sinne syövereihin) ja puhelimessa mulle huus kuinka mun työkaverit on idiootteja. Pakko kyllä myöntää, että meinas muullakin vähän herne valahtaa syvälle nenään keskellä tota keskustelua kyseisten brittien kanssa. Tai no pakostahan sitä kun ihmiset, ketkä ei oo ikinä Suomessa vierailleet ja jotka joten kuten sen osaavat kartalle laittaa, alkavat mulle pitää biologian/kemian tuntia siksi, että voisivat todistaa saunan lämpötilan olevan yleensä sen 80-90 farenheittiä. Tässä kohtaa ei varmaan tarvitse edes todeta, että kyseisen oppitunnin faktat eivät ihan kyllä faktoja tainneet olla. 

Joo onhan se suomalainen kulttuuri aikas outoa, tietyissä määrin jopa hullua, mutta minkäs minä sille voin. 

Terveiset vaan sinne kotosuomeen! Pitäkää sauna kuumana, mut varokaa liian kuumia lämpötiloja!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti